Montaigne Denemeler Kitabından Not Defterinde Kalanlar “Kendini Tanı” “… Derler ki bir kenti anlamanın en iyi yolu o kentte kaybolmaktır. Derler ki şehri terk etmeden şehri göremezsin. İnsan kendini kaybetmeden ve kendini terk etmeden hakikatli bir kendilik bilinci geliştiremez; parçalanmadan bütünlüğünü duyumsayamaz. Biliriz ki nefreti tanımadan sevgiyi, gözyaşını bilmeden kahkahayı, ateşi bilmeden suyu bilemeyiz. Biliriz ki yaşam bilmekle kat edilebilir bir şey değil; bilmek de çare değil, yapmak da değil; asıl olan olma biçimimizdir. İyi bir sıçrama için birkaç adım geri çekilmekte fayda vardır. Damlada denizi görür gibi kişi kendisinde tüm insanlığı kavrayabilir. “Ben kitabımı yaptığım kadar kitabım da beni yaptı.” Dünya ile akrabalığımı kendi milletimle akrabalığımdan üstün tutarım. Kendi düşüncemle vardığım yeni bilgiler bana, sırf tesadüflerle edindiğim hazır bilgilerden daha değerli gelir. Her insanda tüm insan halleri vardır. Okumayı da kendi dışına sarkm...